مجلس شورا و نظريهاي ديگــر (از اهل تهذيب تا اهل تصويب)
.jpg)
آقاي رئيس مجلس زير چشمي نظري به تابلو افكندند و با اطمينان فرمودند تصويب شد زيرا تعداد راي دهندگان موافق، يك نفر از تعداد راي دهندگان مخالف بيشتر است و من حيران كه اين چگونه قضاوتي است اگر همه ارزشها به كميت عددي است چرا همهي عنايتشان به كميت نفري است، خوب ميخواستند يك باسكول هم گوشه مجلس بگذارند و طرفين را وزن كنند شايد وزن مخالفان خيلي بيشتر از موافقان باشد. انا لله و انا اليه راجعون، تفكر و انديشه و تفلسف مسلمانان بر اين باور است كه آفريدگار از آن جا انسان را اشرف مخلوقات برگزيدهاست كه داراي عقل و تفكر و توان انتخاب است. چه تنها انسان است كه در لحظه ميتواند يكي از دو نقيضين را برگزيند آن هم با عاقبتانديشي و اراده خود، با همه اينها از آن جا كه حضرتش خود ميفرمايد اندكي از علم را در نهاد آدمي سرشتهاند، از اين رو انسان را با سلاح خطرناك قدرت انتخاب، به خودش وانگذاشته و به پروردگارياش به آموزش او پرداختهاست، كتابها و فرستادگان بسياري را براي راهنمايي او فرستاده و چون آدميان به توان انتخابشان همهي ارزشهاي ارسالي را به تحريف كشيده و تباه ساختند حفظ آخرين كتاب را خود به عهده گرفت ( انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون) و براي پيامبرش پشتيباناني را برگزيد كه توانستند در بدترين شرايط هم ارزشهاي والاي الهي را به پيروان خود بياموزند و پيشواي شيعيان و موسس مذهب شيعه براي راهنمايي همه جانبهي امّت نظريهاي را عنوان ميكند كه منحصر به همين مذهب است و هنوز هم مردم جهان به ارزش آن پينبردهاند. ميفرمايد: "لاجبر و لاتفويض بل الامر بين الامرين" و مدرس حوزه ما، فقيه شيخ هاشم قزويني ميفرمود اين "لا"، لاي نفي جنس است يعني جبري در كار نيست و تو در هر حال توان انتخاب مناسب را داري و تفويضي هم در كار نيست و تو مجاز به هر گونه انتخاب نمي باشي و هر دو مكتب را به شكل بنيادي نقض میکند و مذهب عدل و اختيار را مطرح و سپس امر ميفرمايد: كه شيعه بايد متعهّد به مذهب عدل و اختيار باشد. يعني كه در هر امري و هر تصميمي مكلّف است همهي فرضهايي را كه قادر به انجام آنهاست در نظر بگيرد و با تحقيق و مشورت و تجسّس بهترين آنها را بشناسد و برگزيند. يعني كه بايدش فقط به مكتب عدل و اختيار عمل كند و اگر شيعه باشد بايد بداند كه مطلق انتخاب در مذهب او هيچ توجيهي ندارد از اين رو كساني كه مذهب عدل و اختيار را پذيرفتهاند نه براي شور حجيّت قائل ميباشند نه براي انتخاب و نه هم برای آنان اكثريّت كمي حجيّتي دارد.
آري، همه اينها دلالت دارند و كمك به شناخت بهترين گزينهها ميكنند. ليكن هيچ كدامشان حجيّت ندارند حتي اجماع مطلق بيدليل شرعي هم، حجيّت ندارد.
	  در این تارنما آخرین نوشتهها و مقالات نویسندهی منتقد؛ استاد حیدر رحیمپور ازغدی به اطلاع شما میرسد.